İslamda Hak Mezhepler Hangileridir?
İslamda hak mezhepler nelerdir?İslam göre hak mezhepler kaçtır?Mezhep: Büyük müctehidlerin şer'i ilimlerden (kitap,sünnet ve icma-ı ümmet gibi)çıkardığı mesele ve hükümlerdir.İslamda dört büyük hak mezhep vardır:Bunlar :
Hanefi Mezhebi,
Şafii mezhebi,
Maliki Mezhebi
Hanbeli mezhepleridir.
1.HANEFİ MEZHEBİ
HANEFİ Mezhebinin kurucusu İmam-ı Azam Ebû Hanîfedir (rh.). Hicri 80 (M. 699) yılında Kufede doğmuş, 150de (M. 767) Bağdatta vefat etmiştir.
Aslen varlıklı bir aileden gelen İmâm-ı Azam hazretleri, ilim öğrenme ve öğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur. Ticari hayatı, günlük meseleleri iyi bilmesine, ihtiyaçları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli çözmesine yardımcı olmuştur.
İmam-ı Azam Ebû Hanife (rh.) ictihatlarında daima insanların ihtiyaçlarını, dinin inanç ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, ayet ve hadislerin hükmü ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur. Dört ana şerî delilin yanında örf ve âdet gibi ferî delilleri, kamu yararını daima göz önünde bulundurmuş, kişi hak ve hürriyetlerinin korunmasını düstur (ilke) edinmiştir.
Kaynaklarda, İmâm-ı Azamın (rh.) dört bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir. Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir. İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) rahımehümallah en meşhur iki talebesidir. Ebû Hanîfe (rh.), Ehl-i Irak fıkhının temsilcisidir. Mezhep ekseriyetle Türkiye, Balkanlar, Türkistan, Hindistan, Pakistanda yaygındır.
2- ŞAFİİ MEZHEBİ
Mezhebin kurucusu İmam Şâfiîdir. Hicri 150 tarihinde (M. 767) Filistinin Gazze şehrinde doğmuş, 204te (M. 819) de Mısırda vefat etmiştir (rh.). İmam Mâlikten Hicaz fıkhını, Ebû Hanîfenin talebesi olan İmam Muhammedden de Irak fıkhını öğrendi. Mezhebinin en önemli özelliği, âdeta Hanefî ile Mâlikî fıkhının terkibi/sentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır. Şâfiî mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasanda yaygındır. Ayrıca Türkiyenin Doğu ve Güney Doğu bölgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır.
3-MALİKİ MEZHEBİ
Mezhebin kurucusu İmam Maliktir (rh.). Hicri 93 (M. 711) yılında Medinede doğmuş, 179 (M. 795) yılında yine Medînede vefat etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, İmam Mâlikin, o günün ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına büyük ehemmiyet vermesidir.
Ona göre, Medinelilerin ameli, mütevatir sünnet (en kuvvetli sünnet) hükmündedir. Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrikada yaygındır. İmam Mâlik, ehl-i hadis veya ehl-i Hicaz fıkhının temsilcisidir.
4-MALİKİ MEZHEBİ
Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b. Hanbeldir (rh.). Hicri 164te (M. 780) Bağdatda doğmuş, 204te (855) de yine Bağdatta vefat etmiştir. İmam Ahmed b. Hanbel ibadet ve muamelat konularında iki ayrı usûl benimsedi. İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere çok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (günlük hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde açık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hükmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi. Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ülkelerde yaygındır.
Bu dört hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir. Ancak bunların bağlıları kalmadığı için kitaplarda sadece isimleri vardır.
Hanefi Mezhebi,
Şafii mezhebi,
Maliki Mezhebi
Hanbeli mezhepleridir.
1.HANEFİ MEZHEBİ
HANEFİ Mezhebinin kurucusu İmam-ı Azam Ebû Hanîfedir (rh.). Hicri 80 (M. 699) yılında Kufede doğmuş, 150de (M. 767) Bağdatta vefat etmiştir.
Aslen varlıklı bir aileden gelen İmâm-ı Azam hazretleri, ilim öğrenme ve öğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur. Ticari hayatı, günlük meseleleri iyi bilmesine, ihtiyaçları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli çözmesine yardımcı olmuştur.
İmam-ı Azam Ebû Hanife (rh.) ictihatlarında daima insanların ihtiyaçlarını, dinin inanç ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, ayet ve hadislerin hükmü ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur. Dört ana şerî delilin yanında örf ve âdet gibi ferî delilleri, kamu yararını daima göz önünde bulundurmuş, kişi hak ve hürriyetlerinin korunmasını düstur (ilke) edinmiştir.
Kaynaklarda, İmâm-ı Azamın (rh.) dört bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir. Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir. İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) rahımehümallah en meşhur iki talebesidir. Ebû Hanîfe (rh.), Ehl-i Irak fıkhının temsilcisidir. Mezhep ekseriyetle Türkiye, Balkanlar, Türkistan, Hindistan, Pakistanda yaygındır.
2- ŞAFİİ MEZHEBİ
Mezhebin kurucusu İmam Şâfiîdir. Hicri 150 tarihinde (M. 767) Filistinin Gazze şehrinde doğmuş, 204te (M. 819) de Mısırda vefat etmiştir (rh.). İmam Mâlikten Hicaz fıkhını, Ebû Hanîfenin talebesi olan İmam Muhammedden de Irak fıkhını öğrendi. Mezhebinin en önemli özelliği, âdeta Hanefî ile Mâlikî fıkhının terkibi/sentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır. Şâfiî mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasanda yaygındır. Ayrıca Türkiyenin Doğu ve Güney Doğu bölgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır.
3-MALİKİ MEZHEBİ
Mezhebin kurucusu İmam Maliktir (rh.). Hicri 93 (M. 711) yılında Medinede doğmuş, 179 (M. 795) yılında yine Medînede vefat etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, İmam Mâlikin, o günün ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına büyük ehemmiyet vermesidir.
Ona göre, Medinelilerin ameli, mütevatir sünnet (en kuvvetli sünnet) hükmündedir. Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrikada yaygındır. İmam Mâlik, ehl-i hadis veya ehl-i Hicaz fıkhının temsilcisidir.
4-MALİKİ MEZHEBİ
Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b. Hanbeldir (rh.). Hicri 164te (M. 780) Bağdatda doğmuş, 204te (855) de yine Bağdatta vefat etmiştir. İmam Ahmed b. Hanbel ibadet ve muamelat konularında iki ayrı usûl benimsedi. İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere çok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (günlük hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde açık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hükmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi. Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ülkelerde yaygındır.
Bu dört hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir. Ancak bunların bağlıları kalmadığı için kitaplarda sadece isimleri vardır.
Konular
- 2023 Şevval Oruçları Ne Zaman Bitiyor?
- İslamda birlik Ve Beraberlik
- Adağımı Kesmem Gerekir mi?
- Ramazan Aynda Fitre Nasıl verilir?
- Göbek Bağı Gömülmeli midir?
- Habil İle Kabil ve İlk Cinayet
- Zilhicce Nedir?
- 2023 Zilhicce (kurban) Oruçları Ne Zaman Başlıyor?
- Uhud Şavaşını Kaybetmenin sebepleri nelerdir?
- 2022 Kurban Bayramı Ne zaman?
- 2022 Büyükbaş ve küçükbaş Kurbanlık Fiyatları Ne Kadar?
- Veli olmadan gelin ve damat kendi kendine şahitlik yaparsa
- Kurban Kesmenin Amacı nedir?
- Zammı Sureler Nasıl Okunur?
- Arafatta Hangi Dualar Okunur?
- Doğum Yapan kadın Günahlarından Arınır Sözü Ne Kadar Doğrudur?
- İmsak Bittikten Sonra Su İçmek Orucu Bozar mı?
- Sahurda Niyet Edilmezse Oruç Kabul Olur mu?
- Sahurda İmsak Bittikten Sonra Yemek Orucu Bozar mı?
- Diş Plağı Orucu Bozar mı?
- Fitre Verirken Her Kimse İçin Ayrı Niyet Şart mıdır?
- Fitre Vermek Vacip midir?
- Fitre Verirken Niyet Etmek Şart Mıdır?
- 2 Talak Vererek Boşamada Hükümler
- Öpmek Orucu Bozar mı?
- Ezan Okunurken Yemek İçmek Caiz Midir?
- Kürtaj Olduktan Sonra Oruç Tutabilir miyim?
- Fitre Alan Kişi Fitre Namazı Kılar Mı?
- Ramazanda Yarım Kalan Hatimler Hakkında
- TV yada İnternetten Hatim Olur mu?