İslamda Sarhoşluk Veren ve Uyuşturan Maddelerin Kullanımı
İslamda insana sarhoşluk veren ve uyuşturan maddeleri kullanmanın hükmü nedir?İslam dini bedeni gevşeten ,uyuşturan ve şuuru yok eden sıvı veya katı her türlü yiyecek ve içeceği yasaklamıştır.
Allah'a ve âhiret sorumluluğuna inanan bir müslüman edebini, bedenini ve servetini koruyabilmek için sarhoşluk veren içkilerden ve uyuşturucu maddelerden uzak durmak zorundadır. Bu sebeple bir âyeti kerimede "Ondan kaçının ki felah bulasınız" (1) buyrulmaktadır, İçkiyi haram kılan bu âyet-i kerimenin taşıdığı ifade, haram olan hususun sadece içmek olmayıp, içkiyle alâkası bulunan her işin bu yasağa dahil olduğunu açığa koymaktadır.
Uyuşturucu maddeler ve sarhoşluk veren içkiler, dert kaynağıdır, deva değil; hastalık sebebidir, şifa değil! Bu hikmeti tesbit eden bir hadis-i şerifte "Allah, sizin üzerinize haram kıldığı bir şeyde şifa yara-tacak değildir" (2) buyrulmaktadır. Sarhoşluk veren içkiler, Kur'ân-ı Kerim âyetlerine göre "Murdar" sayılmışlardır. Pis olan bir madde, Cenâb-ı Hakk'ın "eş»Şâfî" ismi şerifinin tecellisine mahâl olamaz.
Hapishane mahkûmlarının, tımarhane mecnunlarının, hastahane mağdurlarının bir çoğu, ya doğrudan doğruya veya dolayısıyla, içki veya uyuşturucu maddeleri kullanmak yüzünden buralara düşmüş bulunmaktadır. İnsanlığın halâskârı bulunan Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.), "İçkiden sakının. Çünkü o, her şerrin anahtarıdır" (3) hadisi şerifi ile bizleri uyarmaktadır
Sarhoşluk yapan her türlü sıvıyı ve uyuşturucu zehirleri alıp satmak, dinimizce yasaklanmış bulunmaktadır. Ticarette asi olan kıstas, sadece satış yapan kimsenin kâr temin etmesi değil, karşısındaki insana zarar vermekten ve halkın sağlığını tehlikeye düşürecek maddeler satmaktan sakınmaktır. "Şarap (ve uyuşturucu maddeler) de ticaret yapmak haram kılınmıştır" (4). Bu hususu teyit eden bir hadis-i şerifte "O (Allah) ki onu içmeyi haram kıldı, satmasını da haram kılmıştır" (5) buyrulmaktadır. O halde, "Sarhoşluk veren her şeyden uzaklaşınız" (6).
Hz.Ali Bu hususu ne kadar güzel izah etmişlerdir.
Hz. Ali, "Bir damla şarap bir denize damlasa, sonra o deniz kurusa da yerinde otlar bitse orada hayvan otlatmazdım" sözü ile içkiye olan nefretini ifade etmektedir. Abdullah bin Ömer de "Bir parmağımı şaraba sokmuş olsam, o parmak bende kalmazdı" (7) demektedir. Bu sözlerin mânâ ve mahiyetleri, tatbikatın bu istikamette olacağını değil, bu mümtaz zatların içkiye duyduğu nefreti dile getirmektedir. Bir Arap şairinin bu husustaki beytini dilimize aktararak sözlerimi tamamlamak isterim:
Eğer mert isen şarabı terk etmelisin,
Aklı olan deliliğe nasıl koşabilir.
(1)Sûre-i Mâide, 90,
(2) Feyzü'l-Kadir, c. 2, sh. 252.
(3) Feyzü'l-Kadir, c. 1, sh. 154.
(4) Ebû Dâvûd, c. 3, sh.280.
(5) Müslim c. 5, sh. 40.
(6) Feyzül-Kadir, c. 1, sh. 157.
(7) Hak Dini Kur'an dili Tefsiri, c. 1, sh. 764.
Allah'a ve âhiret sorumluluğuna inanan bir müslüman edebini, bedenini ve servetini koruyabilmek için sarhoşluk veren içkilerden ve uyuşturucu maddelerden uzak durmak zorundadır. Bu sebeple bir âyeti kerimede "Ondan kaçının ki felah bulasınız" (1) buyrulmaktadır, İçkiyi haram kılan bu âyet-i kerimenin taşıdığı ifade, haram olan hususun sadece içmek olmayıp, içkiyle alâkası bulunan her işin bu yasağa dahil olduğunu açığa koymaktadır.
Uyuşturucu maddeler ve sarhoşluk veren içkiler, dert kaynağıdır, deva değil; hastalık sebebidir, şifa değil! Bu hikmeti tesbit eden bir hadis-i şerifte "Allah, sizin üzerinize haram kıldığı bir şeyde şifa yara-tacak değildir" (2) buyrulmaktadır. Sarhoşluk veren içkiler, Kur'ân-ı Kerim âyetlerine göre "Murdar" sayılmışlardır. Pis olan bir madde, Cenâb-ı Hakk'ın "eş»Şâfî" ismi şerifinin tecellisine mahâl olamaz.
Hapishane mahkûmlarının, tımarhane mecnunlarının, hastahane mağdurlarının bir çoğu, ya doğrudan doğruya veya dolayısıyla, içki veya uyuşturucu maddeleri kullanmak yüzünden buralara düşmüş bulunmaktadır. İnsanlığın halâskârı bulunan Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.), "İçkiden sakının. Çünkü o, her şerrin anahtarıdır" (3) hadisi şerifi ile bizleri uyarmaktadır
Sarhoşluk yapan her türlü sıvıyı ve uyuşturucu zehirleri alıp satmak, dinimizce yasaklanmış bulunmaktadır. Ticarette asi olan kıstas, sadece satış yapan kimsenin kâr temin etmesi değil, karşısındaki insana zarar vermekten ve halkın sağlığını tehlikeye düşürecek maddeler satmaktan sakınmaktır. "Şarap (ve uyuşturucu maddeler) de ticaret yapmak haram kılınmıştır" (4). Bu hususu teyit eden bir hadis-i şerifte "O (Allah) ki onu içmeyi haram kıldı, satmasını da haram kılmıştır" (5) buyrulmaktadır. O halde, "Sarhoşluk veren her şeyden uzaklaşınız" (6).
Hz.Ali Bu hususu ne kadar güzel izah etmişlerdir.
Hz. Ali, "Bir damla şarap bir denize damlasa, sonra o deniz kurusa da yerinde otlar bitse orada hayvan otlatmazdım" sözü ile içkiye olan nefretini ifade etmektedir. Abdullah bin Ömer de "Bir parmağımı şaraba sokmuş olsam, o parmak bende kalmazdı" (7) demektedir. Bu sözlerin mânâ ve mahiyetleri, tatbikatın bu istikamette olacağını değil, bu mümtaz zatların içkiye duyduğu nefreti dile getirmektedir. Bir Arap şairinin bu husustaki beytini dilimize aktararak sözlerimi tamamlamak isterim:
Eğer mert isen şarabı terk etmelisin,
Aklı olan deliliğe nasıl koşabilir.
(1)Sûre-i Mâide, 90,
(2) Feyzü'l-Kadir, c. 2, sh. 252.
(3) Feyzü'l-Kadir, c. 1, sh. 154.
(4) Ebû Dâvûd, c. 3, sh.280.
(5) Müslim c. 5, sh. 40.
(6) Feyzül-Kadir, c. 1, sh. 157.
(7) Hak Dini Kur'an dili Tefsiri, c. 1, sh. 764.
Konular
- 2023 Şevval Oruçları Ne Zaman Bitiyor?
- İslamda birlik Ve Beraberlik
- Adağımı Kesmem Gerekir mi?
- Ramazan Aynda Fitre Nasıl verilir?
- Göbek Bağı Gömülmeli midir?
- Habil İle Kabil ve İlk Cinayet
- Zilhicce Nedir?
- 2023 Zilhicce (kurban) Oruçları Ne Zaman Başlıyor?
- Uhud Şavaşını Kaybetmenin sebepleri nelerdir?
- 2022 Kurban Bayramı Ne zaman?
- 2022 Büyükbaş ve küçükbaş Kurbanlık Fiyatları Ne Kadar?
- Veli olmadan gelin ve damat kendi kendine şahitlik yaparsa
- Kurban Kesmenin Amacı nedir?
- Zammı Sureler Nasıl Okunur?
- Arafatta Hangi Dualar Okunur?
- Doğum Yapan kadın Günahlarından Arınır Sözü Ne Kadar Doğrudur?
- İmsak Bittikten Sonra Su İçmek Orucu Bozar mı?
- Sahurda Niyet Edilmezse Oruç Kabul Olur mu?
- Sahurda İmsak Bittikten Sonra Yemek Orucu Bozar mı?
- Diş Plağı Orucu Bozar mı?
- Fitre Verirken Her Kimse İçin Ayrı Niyet Şart mıdır?
- Fitre Vermek Vacip midir?
- Fitre Verirken Niyet Etmek Şart Mıdır?
- 2 Talak Vererek Boşamada Hükümler
- Öpmek Orucu Bozar mı?
- Ezan Okunurken Yemek İçmek Caiz Midir?
- Kürtaj Olduktan Sonra Oruç Tutabilir miyim?
- Fitre Alan Kişi Fitre Namazı Kılar Mı?
- Ramazanda Yarım Kalan Hatimler Hakkında
- TV yada İnternetten Hatim Olur mu?