Güzel Koku (Parfüm ve Benzeri)Sürmenin Dinen Sakıncası Varmıdır?
Erkek ve kadınların güzel koku sürünmesi dinen sakıncalımıdır?Koku sürmek günahmıdır?Dışarı çıkarken güzel koku sürmenin sakıncası varmıdır?Erkek ve kadın için sünnet olan ölçüye riayet ettikleri taktirde güzel koku sürmenin bir sakıncası yoktur.Erkelerin evde veya dışarda parfüm veya benzeri şeyler kullanmasının sakıncası yoktur.Ancak kadınların dışarı çıkarken çevresindekileri duyacağı şekilde kokulu şeyler kullanamaz.Sürdüğü Parfüm kolonya veya benzeri şeylerin kokusunu erkelere duyurması haramdır.Hanımlar ancak evde eşlerinin yanında veya sadece hanımların olduğu bir ortamda kullanması uygun olur.
Cemiyet halinde yaşayan insanların ihmal etmemesi gereken hususlar vardır. Temiz olmak, güzel giyinmek ve yanına vardığımız kimselerin bizden uzaklaşmasına sebep olacak hareketlerden sakınmak gibi... Bu sebeple sarmısak, soğan ve pırasanın çiğ olarak yenilmesi "mekruh" hükmü ile engellenmiş bulunmaktadır. Bu hikmete müsteniden et ve balık satan esnafımız, üzerine sinen koku ile cemaati tedirgin etmemek için, elini yıkayıp elbisesini değiştirmeli ve daha sonra camiye ve cemaate gitmelidir.
Bahsi geçen tedbirler, halkın bizden uzaklaşmasına ve dinimizi tanımayanların bizim şahsımızda İslâm'ı tenkit etmesine sebep olmamak için tavsiye olunmuştur. İnsanların bize yaklaşmaları için güler yüzlü, güzel huylu olmalı ve hoşlanılan kokular kullanmalıdır. Zira insan tabiatının râyihai tayyibeye meyli vardır. Bu temayülü en iyi tesbit eden peygamberler, güzel koku istimalini âdet ve alışkanlık haline getirmişlerdir. Onların bu yöndeki hasletlerini tescil ve beyan eden bir hadis-i şerifte şöyle buyurulmaktadır: "Dört şey; utanma, güzel koku kullan-ma, misvak (ile dişleri temizleme) ve evlenme enbiyanın sünnetlerindendir"(1).
Peygamberlerin serdarı bulunan "Resuli ekrem de güzel koku-dan hoşlanırdı"
(2) Hatta ıtriyattan bir şeyi yanında devamlı bulundurabilmek için özel bir kap edinmişti (3). Zaman zaman onu çıkarıp saç ve sakalına "misk" sürerdi.
Edep dini olan İslâm, koku istimalini sünnet ölçülerine bağlamış bulunmaktadır. Bu ölçülerin dışına çıkmak istemeyen mü'min bir kadın, sokağa çıkarken ıtriyattan bir şey kullanmamalı ve bu arzusunu evi içinde ve erkeği için istimâl etmelidir. Zira bir kadının evinden çıkarken koku sürünmesi, yabancı erkeklerin şehvanî duygularını tahrik eder ve onların menfi heveslerini kendi üzerinde toplar.
Erkeklerin koku istimalinde böyle bir sınırlama getirilmemiştir. An-cak onu kullanmaktaki usulü, Allah Resûlü'nün sünnetine uygun olma-lıdır. Asalet ve nezaketin en mücessem örneği bulunan Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.), kendisine ikram edilen bir esansı geri çevirmez, yağ içinde eritilmemiş bir kokuyu sağ eliyle alıp saç ve sakalna sürerdi (4). Yağla mezç edilmiş bir koku ise, sol avucunun ortasına damlatır, oradan sağ elini yağlayıp önce kaşlarına, sonra gözün(ün çevresin)e, daha sonra başına sürerdi (5).
Beş vakit namaz için alınan abdestler ile arınmayı ve beden temizliği ile tertemiz bir hale gelmeyi emreden İslâm, vücudumuzun ifraz ettiği ter ve onunla birlikte sızan yağ kokularını bertaraf etmek için, hoş kokulu şeyler kullanmayı sünnet haline getirmiş ve ictimaî muaşeret kaideleri arasında mütalaa etmiştir. Bu hususun belge ve bilgisini ikmal için bir hadisi şerifi naklederek mevzumu tamamlamak isterim: "Dünyadan bana (üç şey); kadın ve güzel koku sevdirildi, gözümün aydınlığı ise namazda kılındı" (6).
(1)et-Tâc,c. 2, sh. 254.
(2) Feyzü'i-Kadir, c. 5, sh.231.
(3) et-Tâc, c. 3, sh. 168.
(4) Feyzü'l-Kadir, c. 5, sh. 193.
(5) Râmûzü'l-Ehâdis, sh. 523.
Cemiyet halinde yaşayan insanların ihmal etmemesi gereken hususlar vardır. Temiz olmak, güzel giyinmek ve yanına vardığımız kimselerin bizden uzaklaşmasına sebep olacak hareketlerden sakınmak gibi... Bu sebeple sarmısak, soğan ve pırasanın çiğ olarak yenilmesi "mekruh" hükmü ile engellenmiş bulunmaktadır. Bu hikmete müsteniden et ve balık satan esnafımız, üzerine sinen koku ile cemaati tedirgin etmemek için, elini yıkayıp elbisesini değiştirmeli ve daha sonra camiye ve cemaate gitmelidir.
Bahsi geçen tedbirler, halkın bizden uzaklaşmasına ve dinimizi tanımayanların bizim şahsımızda İslâm'ı tenkit etmesine sebep olmamak için tavsiye olunmuştur. İnsanların bize yaklaşmaları için güler yüzlü, güzel huylu olmalı ve hoşlanılan kokular kullanmalıdır. Zira insan tabiatının râyihai tayyibeye meyli vardır. Bu temayülü en iyi tesbit eden peygamberler, güzel koku istimalini âdet ve alışkanlık haline getirmişlerdir. Onların bu yöndeki hasletlerini tescil ve beyan eden bir hadis-i şerifte şöyle buyurulmaktadır: "Dört şey; utanma, güzel koku kullan-ma, misvak (ile dişleri temizleme) ve evlenme enbiyanın sünnetlerindendir"(1).
Peygamberlerin serdarı bulunan "Resuli ekrem de güzel koku-dan hoşlanırdı"
(2) Hatta ıtriyattan bir şeyi yanında devamlı bulundurabilmek için özel bir kap edinmişti (3). Zaman zaman onu çıkarıp saç ve sakalına "misk" sürerdi.
Edep dini olan İslâm, koku istimalini sünnet ölçülerine bağlamış bulunmaktadır. Bu ölçülerin dışına çıkmak istemeyen mü'min bir kadın, sokağa çıkarken ıtriyattan bir şey kullanmamalı ve bu arzusunu evi içinde ve erkeği için istimâl etmelidir. Zira bir kadının evinden çıkarken koku sürünmesi, yabancı erkeklerin şehvanî duygularını tahrik eder ve onların menfi heveslerini kendi üzerinde toplar.
Erkeklerin koku istimalinde böyle bir sınırlama getirilmemiştir. An-cak onu kullanmaktaki usulü, Allah Resûlü'nün sünnetine uygun olma-lıdır. Asalet ve nezaketin en mücessem örneği bulunan Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.), kendisine ikram edilen bir esansı geri çevirmez, yağ içinde eritilmemiş bir kokuyu sağ eliyle alıp saç ve sakalna sürerdi (4). Yağla mezç edilmiş bir koku ise, sol avucunun ortasına damlatır, oradan sağ elini yağlayıp önce kaşlarına, sonra gözün(ün çevresin)e, daha sonra başına sürerdi (5).
Beş vakit namaz için alınan abdestler ile arınmayı ve beden temizliği ile tertemiz bir hale gelmeyi emreden İslâm, vücudumuzun ifraz ettiği ter ve onunla birlikte sızan yağ kokularını bertaraf etmek için, hoş kokulu şeyler kullanmayı sünnet haline getirmiş ve ictimaî muaşeret kaideleri arasında mütalaa etmiştir. Bu hususun belge ve bilgisini ikmal için bir hadisi şerifi naklederek mevzumu tamamlamak isterim: "Dünyadan bana (üç şey); kadın ve güzel koku sevdirildi, gözümün aydınlığı ise namazda kılındı" (6).
(1)et-Tâc,c. 2, sh. 254.
(2) Feyzü'i-Kadir, c. 5, sh.231.
(3) et-Tâc, c. 3, sh. 168.
(4) Feyzü'l-Kadir, c. 5, sh. 193.
(5) Râmûzü'l-Ehâdis, sh. 523.
Konular
- 2023 Şevval Oruçları Ne Zaman Bitiyor?
- İslamda birlik Ve Beraberlik
- Adağımı Kesmem Gerekir mi?
- Ramazan Aynda Fitre Nasıl verilir?
- Göbek Bağı Gömülmeli midir?
- Habil İle Kabil ve İlk Cinayet
- Zilhicce Nedir?
- 2023 Zilhicce (kurban) Oruçları Ne Zaman Başlıyor?
- Uhud Şavaşını Kaybetmenin sebepleri nelerdir?
- 2022 Kurban Bayramı Ne zaman?
- 2022 Büyükbaş ve küçükbaş Kurbanlık Fiyatları Ne Kadar?
- Veli olmadan gelin ve damat kendi kendine şahitlik yaparsa
- Kurban Kesmenin Amacı nedir?
- Zammı Sureler Nasıl Okunur?
- Arafatta Hangi Dualar Okunur?
- Doğum Yapan kadın Günahlarından Arınır Sözü Ne Kadar Doğrudur?
- İmsak Bittikten Sonra Su İçmek Orucu Bozar mı?
- Sahurda Niyet Edilmezse Oruç Kabul Olur mu?
- Sahurda İmsak Bittikten Sonra Yemek Orucu Bozar mı?
- Diş Plağı Orucu Bozar mı?
- Fitre Verirken Her Kimse İçin Ayrı Niyet Şart mıdır?
- Fitre Vermek Vacip midir?
- Fitre Verirken Niyet Etmek Şart Mıdır?
- 2 Talak Vererek Boşamada Hükümler
- Öpmek Orucu Bozar mı?
- Ezan Okunurken Yemek İçmek Caiz Midir?
- Kürtaj Olduktan Sonra Oruç Tutabilir miyim?
- Fitre Alan Kişi Fitre Namazı Kılar Mı?
- Ramazanda Yarım Kalan Hatimler Hakkında
- TV yada İnternetten Hatim Olur mu?